onsdag 25 mars 2009

Stammning

Vi har under det senaste året haft "problem" med Tiril som stammar. Det började innan semester förra året lite lätt och har sedan ökat gradvis för att idag stamma hela tiden.
För mig har detta varit en mycket tuff tid, då jag inte vet hur jag skall hantera det hela. Man kan ju liksom inte bara ge lite medicin denna gången så går det över....

Tog kontakt med logopeden redan i höstas för samtal med och utan Tiril. Och det har varit en känslomässig resa för min del.
Vi har fått lite uppgifter på vägen om hur vi skall göra/inte göra ang. stammandet och det har fungerat både till o från.
Det bästa med logopeden har varit Tiril. På något sätt verkar det som hon har sin fri-zon där uppe. Och efter varje besök så har hon nästan sluta stammat helt för sedan att gradvis gå tillbaka igen.

Som tur är, är hon en stark tjej som inte har nått besvär av stammingen överhuvudtaget. Hon öser på som vanligt... :-)

Däremot så är jag redan i tonåren och ser mobbning och gud vet vad som kan kunna uppstå. Barn är inte snälla mot varandra och jag kan se henne som ett lätt offer i så fall.
Har haft långa diskussioner med Mats om detta...

Tiril har dock stått i kö för nått som kallas för Lidcombemetoden, och i morgon är det första dagen vi skall dit. Vilket jag ser mycket framemot.
Äntligen finns det nått jag kan göra för att hjälpa henne i detta. Och kanske kan det hjälpa mig lite oxå.
Återkommer med mera info om detta efter besöket, så länge får ni gärna klicka på länken o läsa vad Lidcombe är för nått.

/Marianne

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei hei. Hvordan gikk det? Håper det var interessant og at det kan hjelpe. Og du må ikke ta sorgene på forskudd nå da mamma:) Det kommer til å gå så bra så. Kram herfra.

Malin sa...

Hej, Låter jobbigt med stammningen, men vad skönt att ni har kommit ett steg i rätt riktning! Spännande fortsättning hoppas jag på.

Köket ser ursnyggt ut! Hoppas att ni hittar vit(svart)varor som ni blir nöjda med. Vi har Siemens rätt över vilket vi hittills har varit jättenöjda med.

Vi ses!

Kram M