tisdag 3 mars 2009

Halden

Lite nu o då så suger magen efter gamla hemtrakter och derav bestämde vi en helg som passade Ane när hon var färdig inflyttad i sin nya lägenhet.
Denna gången packade jag bilen med Nanette och barnen. Barnen lånade jag ut till Mimmi några dagar så att både Mats o jag kunde göra va vi ville på var vår kant... (bla. sova...:-) )
Efter kursande under dagen på Strandska för min del, ankom vi inte Halden före 20.00.
Ane väntade med kall cider medans vi dundrade in med allt pick o pack + överlevnadskitt att leva på fram tills på söndag.
Jag hade packat med mat och gemensamt fixade vi till en varm smörgåstårta a´la Malin som blev riktigt gött.

Till detta drack vi givetvis Champagne...

......vilket jag tydligen får lära mig dricka i detta fina sällskap. Fröken systembolag och fröken pappvin har blitt fina i kanten :-) hmm...cider smakar bättre...

Sedan fick jag presenter. Lucky me! :-) (för att jag är så snäll o trevlig...)

Hugo Boss o jag har nått gemensamt...han får mig att lukta gott.
Godiva= guds gåva till kvinnan
Porsgrund muggar med ordtak om livet...passar bra just nu.
Och sist men inte minst en fuktkräm...:


ni får gärna kommentera denna, då jag avstår i nuläget... ;-P

Ane hade även tagit fram sin husmorsida och bakat tårta. Som ni ser så var det enklare att tända ett stort än masssssssor med små :-


Att gå ut i Halden en fredagkväll är ingen hit kan jag ju säga. Sedan var det ingen av oss som var vidare sugna på detta heller. Resultatet av det hela blev att vi blev sittandes inne och tjata/komma fram till om vi ägentligen var/är helt norma
Svaret är nej... :-) iaf. enligt Lars som tittade förbi på väg hem från jobbet mitt i natten. :-)
Vi kom oss i säng lagom till bagaren där nere satte igång sin knådmaskin för att förse bageriet under med dagens bröd/bullar.
Altså, tok försent, eller tidigt....välj själv. :-)

Att ha en lägenhet på 100 kvadrat tar ju sin lilla tid att värma upp. Då fröken i huset sällan är hemma annars pga. jobb så är det nog bara badrummet som hade lite värme i sig.
Här är det raggsockar, Islendere, scarf, mösse o vantar som gäller. (eller "lite" sprit)
Ane kom själv på hur kallt hon hade det när hon under ett toa besök insåg att det rök när hon kissade :-)
Inte att förglömma är att toan är inne i lägenheten....



Nanette fullt påklädd...(till en förandring), dansar för att hålla värmen.

Bagaren i undervåningen hade en tendens att bråka lite väl mycket, så sömnen blev inte långvarig. Typ 4 timmar...
Men en kanna kaffe, 1 kilo lösgodis, Ane´s värmedyna, stor dubbelsäng, så klarade vi även av lördag förmiddag.
Vi tog en liten sväng ut på stora stan Halden, för att se om vi såg några vi kände till på ena shopping-centrat, men ikke.......istället satte vi näsan mot Peppes och var sin kalla öl+pizza.

Tillbaka i lägenheten igen så hade Ane klarat av att glömma stänga fönstret i köket, hon skulle ju bara lufta ut lite dålig luft innan vi gick, så var det inte kallt innan, så kan nu ju gissa hur det var nu....
Att Norge är ett kallt land, det vet ju alla, men hos Ane är det kallare.... :-)
I tillägg till allt vi hade på oss innan, så fick vi även bädda ner oss med vart vårt ullpläd + 2 värmeflektar på full fräs.
Kontentan av detta ser ni här.


Vi stensomnade i var vår soffa. Ni kan kanske skymta Nanette sin panna i mellan pläd o soffa???

Men skam den som ger sig. 1 timme senare var vi i full gång igen. Kycklinggryta blev det idag. Vitt vin, cider, öl, tjata, skratta, mena, fotoalbum, tidig morgon......igen.
Ingen utgång denna gången heller. Men lika glada för det.

Man inser att det är dax för sängen när korten börjar se ut så här....eller vi rättare sagt ;-P



och det är även på detta nivåt vi håller med Lars komentar från igår... 8-p



"Vackra flickor kommer till himmlen, men vi andra kommer hur långt som helst"
/Marianne

1 kommentar:

Anonym sa...

Takker for en trivelig helg Marianne...(og Nanette)...vi får satse på å gjenta det litt nærmere sommeren..uten ullpledd...
I våre travle liv og hverdager blir det sjeldnere og sjeldnere vi treffes...men med tanke på de vakre kvinnene på bildene så sees vi jo i himmelen,og da får vi god tid vet du..he,he.. Og det var vel ikke SÅ kaldt i mitt lille jordiske "paradis" eller...???? Pus&krem