måndag 25 augusti 2008

Dagen D...som i skolstart

Med några dagars perspektiv på det hela, så var denna dagen gigantisk för min del, medans det hela gick Alexander knappt nog merkbart förbi....Vem trodde att denna dagen skulle komma så fort när man låg på BB med en nyfödd Alexander 20 dec 2002???Det är väl något så där, hör o häpna, 36 år sedan det var min första skoldag. Jag kommer inte ihåg så mycket av själva dagen, men desto mer av tradisjonen och förberedelsen av det hela.Man har sovit med papiljotter över natten, som tjej fick man snällt göra det ja..., så man var fin i håret inför fröken och skolstarten. Nya kläder var inköpta, man hade med stor omsorg sätt till att få tag på den rätta skolväskan och pennskrin/penal, och ett flertal med bokpappersrullar/namnlappar.Man mötte upp på skolgården till blå himmel och sol. Man fick ta fröken snällt i hand o niga. Sedan gick vi på rad in i klassrummet och hittade var sin skolbänk/pult. Alla föräldrar knödde ihop sig i klassrummet bakre del så länge.Vi fick utdelat var sin skrivbok och en ask med "penol" färgkritor. Vår fröken, Ann-Lousie Haugen, pratade en hel massa och sedan fick man gå hem, för att återkomma dagen efter (och dom närmaste 6 åren.... :-) )Därför har jag varit lite strässad inför detta och denna dagen när det nu var Alexander sin tur.Efter mycket letande och en enveten morsa, fick vi tag på ryggsäck/skolväska. Den skall vara ergonomisk och bra för barnes rygg, och tuff !!! Hittade ingen sådan i Sverige ( va använder dom till skolsäck egentligen???), men vi hittade en i Norge. Så klart.....:-PMimmi/mormor fick åka några mil o leta efter säcken högt o lågt innan hon hittade den. Alexander hade sätt ut en han vill ha, och då får det bli så. Iaf. denna gången :-oOch självklart blev valet ochså en "Bergans of Norway". Billig....nej, inte direkt, men va gör det??? Det var ju hans första skoldag. Viktig som sagt....Sedan vi inte fått någon info. om dagen så efterlyste jag detta hos Alexanders ena lärare. Nej, den fick man allt ta reda på själv. För här sparar vi på miljön och papper, så ville man veta något fick man leta på komunens hemsida....Sagt o gjort. Kl 830 torsdag 21 augusti stog det där.... jaha, sedan då, inget mer än så, men hallå, mina tradisjoner då??? Tillbaka till läraren och ifrågasätta detta...Nej, jo, det blir inte mer än så tyckte han. Lämna vid 0830 så är det bra sedan.... Men den dyra skolväskan då? Jo, han kunde ta med den om det var så, men inget måste. Vi föräldrar då, jo, ville vi vara med så gick väl det för sig.Mats fick ta emot en mycket laddat fru efter detta. Det här passade inte mig alls skall jag säga....varför?, det är en annan diskusjon (som jag hade med Ane o Maria i telefon sedan, och som höll med mig... :-) )Väl, det hela slutade med att vi båda förälder gick med. Alexander hade sin skolsäck med sig :-) . Dom fick sätta sig i en ring på golvet, täckna en ring runt sitt namn som redan sto skrivet på tavlan, ena läraren läste en liten historia, promenad till flaggstången vart rektor höll tal , tårta/saft på skolgården sedan fritids/SFO resterande av dagen....Mats åkte iväg till jobbet redan innan boken, för han insåg ju vart detta bar...Att jag är besviken är nog bara förnamnet kan jag säga......Den här STORA dagen som bara blev platt som en pannkaka.Är detta en tradisjon, skall det vara så hedanefter????Och för den som undrar, det blir inte bättre i 1àn. För det var/är precis samma rutin där såg vi.Men iaf. nedan ser ni kort på vår älskade, vackra Alexander, i nya kläder så klart... :-) med sin "Bergans if Norway", på en inte så rolig första skoldag, och sökte trygghet/tröst hos sin kompis Melker.






/Marianne

Inga kommentarer: