söndag 1 augusti 2010

Barbietårta=pillejobb

Glittrig rosa/vit Barbietårta var önskemål från Tiril i år. Gjorde två satser med marshmellowsfondant/MMF och färgade den ena rosa. MMF smakar bättre än en sugarpaste, dock är den ganska kletig att jobba med vilket irriterande mig stort när jag skulle klä kakan med den.
Får forska lite mer i detta till nästa gång.

Bakade en chokladkaka i sockerkaksform, sådan med hål i mitten. Fyllning blev hallon och chokladmousse.

Gjorde i ordning själva bålen på docken igår kväll, som blev ok. Glittret löste jag med metallic-färg från DrOtkers som finns i handel numer och som jag målade på MMF efter montage.



I morse delade och fyllde jag tårtan med hallon och chokladmousse som var tillsatt lite extra gelatin, för att bli lite fastare.



Tre lager blev det, och jag fyllde även igen hålet i tårta,



Sedan stoppade jag i dockan, kavlade och klädde den med den vita MMF´en. Kavlade den för tunn insåg jag, så det gick hål på den. Fick kavla ut ett stycke till för att få den effekten jag ville ha framtill och för att täcka hålet.



Sedan samma sak med den rosa. Målade sedan alltihopa med metallic-färg för att få glitter effekten. Den visade sig att inte torka, så hela ytan blev kladdig...

Resultat:



Att tänka på tills nästa gång:
- annan fyllning, hatar verkligen hallonfrön som fastnar i tänderna
- beställa ätbart glitter som kan blandas i smeten istället.
- fodra tårtan med smörkräm eller nått annat, så man får ett mjukare utseende på tårtan.
- prova ett annat recept på MMF eller läsa på lite mer innan.
- bättre "stöd" för dockan, denna sjönk ner och drog med sig hela klänningen (jävla skit...)
- inse att man inte är konditor och inte kan få det helt perfekt... :-)

/Marianne

4 kommentarer:

Morfen sa...

Jag tycker att den ser helt fantastisk ut!

Tessalonika sa...

Vilken grym tårta!! Kanska skall testa fast med "Blixten"
Kram kram

Marianne sa...

Tack Morfen. Tiril blev nöjd och det är ju bästa betyget.

Tessan. Tycker jag du skall. Det blir ju en "plattare" tårta, så den sjunker ihop med en tung docka i mitten. Googla o du hittar massor med kort.

Malin sa...

Herregud. Jag hade på min höjd ryckt loss huvudet från den stackars barbien och tryckt ner i en tårta med rosa grädde på eller något liknande. Imponerande!

/M