söndag 6 februari 2011

Kommentarer och historier

Tiril är på väg att bli en stor tjej. Det märks både på hennes sätt och hennes tal/snack.
Hon hoppar och studsar en hel del fortfarande, men nu ser och hör man dom tjejiga generna börjar komma.
Vi har många goda skratt runt middagsbordet när hon drar igång. Sedan är hon sjukt snabb i replikerna så hon sätter ju både Mats i mig på plats emellanåt.

Iaf.Hon har sin första lösa tand, lite tidigt tycker jag, vilken det kom upp en fråga igår kväll.

T: Kan man dela en tand mamma?
M: Ja, jo, det kan man. Om man typ ramlar o slår sig illa, så kan den ju delas i två.
T: Men kan man dela den när den ramlat ut?
M: Hmmm.....det vet jag inte. Tror nog det kan bli lite svårt. Varför undrar du?
T: Jo, för om vi delar tanden i flera bitar, så får jag mer pengar av tandfeén när jag lägger dom i vatten.....

Söndag morgon. Mats vill inte gärna känna på dessa lösa tänder, för han tycker det är obehagligt.

T: Pappa, vill du känna på min lösa tand?
P: Nej tack, det är bra.
T: Men känn på den nu då!!!
P: Men jag vill inte!!!
T: Men, tycker du det är läskigt eller!?
P: Men jag vill INTE känna på den bara. Låt mig vara nu då!!
T: Men hallå!!! Det är inte alls läskigt....
Det går 3 minuter av hyfsad tystnad, sedan
T: Pappa, titta här på min lösa tand. Jag kan böja den så här mycket....
T: Pappa, jag försöker snurra på tanden...titta!!

Torsdag. Alexander hade varit på scouterna dagen innan och vi pratade om va dom gjort. Dom hade "besökt" Grönland och pratat en hel del kring detta. Här kommer ett sammandrag av Tiril o min sin konversation.

M: På Grönland har dom jättefina hundar, som man kallar för Grönlandshund. Jättefina och stora hundar som ser ut som vargar.
Dom bor endast ute pga. av sin tjocka päls och äter endast rått kött.
T: Råttkött??? Varför äter dom råttkött?
M: Dom är endast arbetshundar och ganska vilda i sitt sätt, därför äter dom rått kött.
T: Men va skall dom med råttan till?
P: gapskrattar på andra sidan bordet..
Jag fattar inte va hon menar, och försöker förklara en gång till...
T: Men varför vill dom ha en råtta??? Den har ju nästan inget kött på sig, den är ju jätteliten!!!!!
Det var i detta läget jag insåg att jag hade idiotförklarad mig själv.



Så ser vardagen ut här hemma hos oss.
/Marianne

1 kommentar:

Malin sa...

Ungar är ljuvliga!!! Tack , du gav mig ett gott skratt:)